20 december 2021

Zonnevelden? Bezint eer je begint!

In oktober 2020 heeft de raad het afwegingskader voor zonnevelden en windmolens vastgesteld. Hierin werd voorgesteld in 2021 25 hectare zonneveld uit te vragen. De SGP heeft dit destijds niet gesteund, echter de meerderheid van de raad wel.

Deze zomer zijn vijf plannen ingediend. Het college heeft de plannen Eindseweg Overberg en Amerongerwetering als meest kansrijk geselecteerd conform het beoordelingskader van de raad. Wat vindt de  SGP van de verschillende voorstellen?

Hagedoorn
Het plan Hagedoorn bij de Achterweg/N227/Gooyerdijk in Doorn is afgewezen vanwege de zichtlijn vanaf de achterweg. Hier zijn we het zeker mee eens, dit gebied op de overgang van de bossen richting het Langbroekerwetering gebied moet gewoon een natuurlijke overgang blijven en dat gaan we niet verpesten met een zonneveld.

Darthuizen
Het plan Darthuizen bij de Gooyerdijk/Langbroekerweg Leeersum is wat ons betreft terecht afgevallen omdat dit het landschap op deze historische plek en in het zicht veel te veel zou ontsieren.

Amerongenwetering
Ook het door college als kansrijk aangemarkte plan aan de Amerongenwetering in Amerongen is onvoldoende wat ons betreft. Procesparticipatie is te algemeen en beperkend, de buurt is onvoldoende geïnformeerd over de besluitvorming die nu plaatsheeft, de financiële participatie is heel magertjes en ook op het gebied van landbouw, natuur en ecologie draagt dit plan nauwelijks bij aan het bereiken van onze gemeentelijke doelstellingen. Er is bijv. geen noodzaak voor dit zonneveld als inkomstencompensatie voor verduurzaming van de bedrijfsvoering. Het is puur vanwege het economische voordeel voor een enkel individu dat dit plan is ingediend. Dat gunnen we iedereen van harte, maar dat is niet in het voordeel van de maatschappij en omdat grond schaars druist dat juist tégen het belang van de maatschappij in.

Eindseweg Overberg
Het andere door college als kansrijk aangemerkte plan aan de Eindseweg in Overberg scoort hoog bij de beoordeling. Hier blijkt echter duidelijk dat de omwonenden hier niet blij mee zijn, zich niet voldoende betrokken voelen en tot nu toe blijkbaar onvoldoende geïnformeerd zijn door de initiatiefnemer. Dit plan scoort dus onvoldoende op het onderdeel participatie wat ons betreft.

De krappe opstelling zorgt daarnaast voor beperkt lichtinval en de effecten van de bi-faciale panelen moeten zich nog in de praktijk uitwijzen. Of dit zo gerealiseerd wordt zoals men nu in mooie woorden schets is niet duidelijk, het kan ook heel anders uitpakken en negatieve effecten hebben op de bodem en het gebied.

Tenslotte bleek bij het bezoek ter plekke dat dit simpelweg niet de meest geschikte locatie is. Er zijn veel betere stukken grond beschikbaar in de nabije omgeving.

Overberg Noord/ De Grift
Het plan Overberg Grift is een plan wat wél goed scoort op participatie. Het is met de omwonenden opgezet. Dit plan verdient een kans maar het plan is voor deze eerste ronde nog onvoldoende concreet. Daarom moet dit plan verder uitgewerkt worden dan kan het de volgende ronde gewoon weer meedoen.

Zonnevelden? Bezint eer je begint!
Zonnevelden zijn in het algemeen erg onverstandig wat de SGP betreft. Zonnevelden horen niet thuis in natuur of op productie landbouwgrond. Wij vinden:

• Eerst zon op daken en langs infra en dan als dat gerealiseerd is nagaan of op land nog nodig is of dat je andere energie bronnen in gaat zetten.
  • Het is onverteerbaar dat verschillende boeren, sprak er  één uit Maarsbergen, verschillende uit Overberg, geen zon op dak voor elkaar krijgen vanwege enorme kosten die op hun bordje worden gelegd en als je het weiland volplempt dat dit dan wel allemaal maar kan. We willen liever de schaarse netcapaciteit voor grote daken beschikbaar stellen i.p.v. voor zonnevelden.
  • Deze gang van zaken zorgt voor groot maatschappelijk onbehagen, weerstand tegen de energietransitie. Volg de zonneladder en bouw zo draagvlak op voor de energietransitie.
  • Juist bij kringlooplandbouw en versterken natuur is er veel behoefte aan hectares voor natuur en voedselvoorziening, die je nu daar niet meer voor kunt gebruiken.
  • Effecten op de bodem kunnen negatief uitpakken, dat is nog best onzeker. Het planbureau voor de leefomgeving zegt ook functie volgt bodem dus eerst kijken waar is een gebied het meest geschikt voor en dan bepalen of je daar natuur en/of landbouw, wonen, energie of iets anders doet.

Geen steun voorstel, wel wijziging vervolgproces
Wij hebben in 2020 tegen het  gevoerde proces en de kaders voor zonne energie gestemd. Wij waren en zijn tegen het neerplempen van zonnepanelen in natuur of op productieve landbouwgrond, we zien dit standpunt bevestigt in de initiatieven die ingediend zijn en zullen dit voorstel niet steunen.

Omdat de meeste andere partijen wel zonnevelden willen, hebben we wel een voorstel gedaan met BVH, D66, CDA en CU om het proces bij te sturen. Hierdoor krijgt de gemeenteraad na definitieve uitwerking van de plannen nog een extra beslismoment. Zie hiervoor het onderstaande plaatje.

Geen bezorging De Kaap in Overberg
Tot slot: we vroegen het college nogmaals met BDU contact op te nemen zodat de lokale krant De Kaap weer overal bezorgd wordt zodat iedereen op de hoogte gebracht wordt van de gemeente berichten en anders de betaling van de facturen voor de gemeente pagina’s op te schorten en pas te betalen als de krant weer overal bezorgd wordt. Ook in dit dossier bleek weer dat de informatie niet bekend was in Overberg vanwege onder meer het niet bezorgen van De Kaap in Overberg.