19 december 2022

Zonnevelden Amerongen en Overberg

In 2020 heeft de gemeenteraad een afwegingskader energie in landschap vastgesteld. Hierin is het beleid voor zonnevelden opgenomen. Op basis hiervan is inschrijfronde geopend waarop plannen ingediend konden worden voor zonnevelden. In totaal zijn er 5 plannen ingediend en beoordeeld. In december 2021 heeft de gemeenteraad in meerderheid gekozen om 2 plannen, namelijk Eindseweg Overberg en Amerongerwetering Amerongen, verder uit te laten werken.

Het afwegingskader energie in landschap hebben wij destijds niet gesteund. Omdat wij tegen het plaatsen van zonnevelden op landbouwgrond zijn. We willen allereerst veel meer inzetten op besparen. En daarnaast de zonneladder volgen. Eerst de daken vol en de schrale gronden benutten, bijv. langs snelwegen.

Bij de beoordeling van de 5 ingediende projecten in 2021 hebben wij tegen de verdere uitwerking van de plannen gestemd. Dat was het moment om de plannen nog tegen te houden. Lees dat hier ook terug.

Nu in december 2022 wordt de raad gevraagd om te beoordelen of de uitgewerkte plannen voldoen aan het door een meerderheid van de raad vastgestelde beleid. Voorgestelde plannen van een initiatiefnemer moet de raad beoordelen op basis van het beleid van de gemeente. Dat beleid staat helaas zonnevelden op landbouwgrond toe. Ook is eerder door de raad besloten dat deze 2 locaties verder uitgewerkt moet worden. Aan dat beleid en eerder gemaakte keuzes moeten we ons houden, ook als we het niet eens zijn met eerder gemaakte keuzes.

Onze conclusie is dat de plannen die zijn uitgewerkt daaraan voldoen. Daarom steunen we nu het raadsbesluit van 2022 waarin de raad gevraagd wordt de uitwerking van de plannen vast te stellen zodat het college de vergunning kan gaan verlenen.

De voorgestelde plannen voldoen qua landschappelijke inpassingseisen die de gemeente stelt, de ecologische aspecten zijn onderzocht en worden door provincie getoetst. De provincie heeft ook geen bezwaar gemaakt tegen de ligging in Amerongen tussen 2 natura 2000 gebieden. Er is geen eis door de gemeente gesteld voor lokaal eigenaarschap. Alleen is er sprake van streven naar en dat is een inspanningsverplichting, die door het afhaken van Heuvelrug Energie niet haalbaar is gebleken.

We hebben steeds aangedrongen op goede participatie en het betrekken van de omwonenden. Door middel van een aantal moties willen we de omwonendenregelingen ook nog verbeteren. De participatie is vanuit de gemeente beroerd verlopen. De initiatiefnemers BHM Solar en LC Energy hebben echter wel het nodige gedaan om iedereen mee te laten doen en mee te krijgen. De ervaringen daarmee en uitkomst ervan is wisselend. Op onderdelen zijn de plannen beter geworden, maar ook zijn op een aantal punten niet alle omwonenden tot overeenstemming gekomen. Dat blijft spijtig en we hadden graag een betere uitkomst gezien. Er zijn aan de andere kant echter ook omwonenden die juist wel positief zijn over bijv. de participatie door BHM Solar.

Alles overziende hebben we de 2 plannen voor zonnevelden inhoudelijk beoordeeld op basis van het geldende beleid van de gemeente. En menen daarom dat we in moeten stemmen met deze plannen en willen bestuurlijk en rechtstatelijk consequent zijn. Daar is op lange termijn iedereen bij gebaat. Het is de basis van onze democratie, dat je politieke wil niet plaats boven wat bestuurlijk kan. We zien in het stikstof gebeuren wat de gevolgen zijn als de politiek de eigen wil doordrukt zonder rekening te houden met wat bestuurlijk, rechtstatelijk en juridisch kan.

Wij zijn en blijven het fundamenteel oneens met zonnevelden op landbouwgrond. Tot nu toe blijft een meerderheid van de raad (VVD, Open, D66, CU en CDA) nog steeds groot voorstander van zonnevelden. Grote kans dat de raad dus in 2023 een nieuwe ronde gaat openen voor nog eens 25 hectare. Wij blijven alles op alles zetten om een 2e ronde voor nieuwe projecten te voorkomen en het beleid te wijzigen zodat zonnevelden op landbouwgrond voor nieuwe projecten niet meer toegestaan zijn.