18 september 2023

Samen duurzaam doen 2023-2030

Voor de moderne mens is het goede leven met welwaarstmaximalisatie, al dan niet via groene groei, en consumptiedrang, een belangrijke drijfveer. Dit veroorzaakt een grote energievraag. Terwijl de mens op aarde is om God te dienen, een heilig leven te leiden en zijn naasten lief te hebben als zichzelf. De mens mag door arbeid, hulpbronnen en techniek de schepping gebruiken, maar dan wel in dienstbaarheid aan de medemens en tot eer van God. Zoals de apostel Paulus schrijft: “En die kopen, als niet bezittende, en die deze wereld gebruiken, als niet misbruikende, want de gedaante dezer wereld gaat voorbij”.

Vijf gedachten vanuit de SGP ten aanzien van het duurzaamheidsbeleid van onze gemeente:

1. Laat matigheid onze drijfveer zijn in plaats van welvaartsmaximalisatie. Met besparing kan al de helft van de energievraag teruggedrongen worden.
  2. Maak mensen bewust van hun drijfveren, benoem de noodzaak maar ook de voordelen en geef mogelijkheden. De overheid past een bescheiden rol, kan faciliteren en bijsturen maar met teveel wetten en dwang van bovenaf bereik je niet wat je wilt. De voorgestelde routekaart doet dat ook door in te zetten op faciliteren, ondersteunen en publiekscampagnes.
  3. Tegelijkertijd moet bezinning en bewustwording wel aanzetten tot handelen. Ga tot de mier en wordt wijs. Ze bereidt haar brood in de zomer. Dit mist wel enigszins in de voorgestelde routekaart. Maak bijv. de ambities voor het verduurzamen van het eigen wagenpark concreter.
  4. De drang om te handelen, moet niet doorslaan. Bijv. door iedere natuurgebeurtenis één op één aan klimaatverandering te koppelen. Of geld uitgeven om het maar uit te geven ik bespeur de gedachte “Duurzaamheid is belangrijk dus mag het ons veel kosten”. Belangrijke vraag is: wat krijgen we terug voor de 3 miljoen die besteed gaat worden? Stellen we er vooral personeel voor aan en produceren beleid of bereiken we ook concreet resultaat? Er is wat ons betreft te weinig aandacht voor de effectiviteit en doelmatigheid van het duurzaamheidsbeleid.
  5. De uitdagingen waar we voor staan zijn groot. Maar besef dat hoe goed we ons best ook doen, de mens geneigd zal zijn tot het kwade en we geen klimaatneutraal paradijs op aarde gaan realiseren. Maar we mogen handelen zonder wanhopen. De gedaante van deze wereld gaat immers voorbij en er zal een nieuwe hemel en nieuwe aarde komen. Laten we ons ook dáár op voorbereiden!

In het debat kwam ook nog aan de orde hoe we energie willen opwekken. Wat ons betreft zon op dak, langs infra, inzetten op nieuwe technieken eventueel inkopen van elders maar geen zonnevelden op landbouwgrond en er zal deze periode ook niet gewerkt worden aan windmolens wat onze fractie betreft.