11 juni 2020

Regionale Energie Strategie

Als het om klimaat gaat vrezen sommige voor het voortbestaan van de aarde en vinden dat met haast en spoed grote en drastische maatregelen genomen worden. Anderen geloven er weer niets van en denken dat de mens er toch geen invloed op heeft. Christenen mogen geloven dat Gods bestuur ook over de aarde en het klimaat gaat en de toekomst in Zijn handen is. Tegelijkertijd heeft de mens van God de opdracht gekregen de aarde te bebouwen en bewaren. Bebouwen wil zeggen er nuttig gebruiken van maken. Bewaren wil zeggen ervoor zorgen dat Gods wonderlijke schepping behouden blijft.

Dit geeft dat we ontspannen in het klimaatdebat staan: de mens kan niet alles naar zijn hand zetten, maar heeft wel een grote verantwoordelijkheid. Daarom willen we werken aan een realistisch klimaatbeleid: wat is reëel om te doen en wat kunnen we daar als gemeente Utrechtse Heuvelrug voor doen.

Ons inziens is het niet realistisch om te streven naar Utrechtse Heuvelrug klimaatneutraal 2035. Daarom stellen we voor in een motie (samen met BHVLokaal) voor om aan te sluiten bij de landelijke klimaatdoelstellingen die later zijn ontstaan. Hierin wordt gestreefd naar klimaatneutraal in 2050. Ook omdat we hierdoor de ruimte hebben om ook nieuwe technieken in te zetten en ons dus niet alleen beperken tot de huidige mogelijkheden van zon- en wind. Tegelijkertijd hebben we dan geen last van de wet van de remmende voorsprong.

Om tot een realistische klimaatbeleid te komen en te voldoen aan de opgave van de regionale doelstelling is tot 2030 de volgende inzet nodig wat betreft de regionale energiestrategie:

1. Besparen, besparen en nog eens besparen. Alles wat je bespaart hoef je niet op te wekken. Daarom dienen we met D66 en CU een motie in om als regio U16 1,5% energiebesparing te realiseren per jaar. Hiermee kan in 2050 de energievraag voor de helft afgevangen worden.
  2. Fors inzetten op zon op dak. Uit onderzoek van Deloitte blijkt een potentieel voor zon op dak van 50% van alle daken. We stellen in een amendement met D66, Open en CU voor om dit percentage ook op te nemen in de RES in plaats van het voorgestelde 15%.
  3. Toepassen van de zonneladder, dat wil zeggen dat eerst trede 1 (zon op vuilnisbelten en langs infra e.d.) uitgevoerd moet worden alvorens een volgende mogelijkheid benut wordt.
  4. In een amendement stellen we voor om de regio doelstelling te halen in te zetten op grootschalig zon op dak, zon op infra en energiebesparing. Als ook de bestaande projecten worden uitgevoerd dan zal dit voldoende zijn om de doelstelling te behalen. Dit leggen stellen we voor in een amendement ingediend door SGP en BVHLokaal, getiteld wat willen we wél doen.

Echter is voor onze eigen doelstelling (Heuvelrug klimaatneutraal) twee keer zoveel energiebesparing- of opwekking nodig. In het raadsvoorstel wat na de zomer komt spreken we over windmolens en zonnevelden. Hier kan nog participatie over plaatsvinden. Daarna nemen we daar een besluit over. We zullen de motie geen windmolens van het CDA daarom niet steunen. We willen dit na een goede maatschappelijke discussie na de zomer beslissen. In regio verband spreken we uit wat we wel willen doen (zie amendement bij punt 3) en vervolgens gaan we onze eigen lokale discussie en afwegingen maken over windmolens en zonnevelden.Daarnaast maakt de motie van het CDA kleinschalige “boerderijmolens” ook onmogelijk, dit lijkt ons onwenselijk.

Zon- en wind zijn instabiel en kennen een grote uitdaging om pieken te opvangen omdat de mogelijkheden voor opslag beperkt zijn. Ook heeft grootschalige toepassing hiervan grote impact op onze leefomgeving. Daarom willen we fors inzetten op innovatie en nieuwe technieken en vragen we nadrukkelijk aandacht voor mogelijkheden creëren voor opslag. Regio U16 als kennisregio en Nederland als de koploper en innovatieve kracht. Wereldwijd bekend om onze waterkennis en delta Classification: Restricted (V2) werken kunnen we dat ook verwezenlijken als het gaat om de energietransitie. In de energiestrategie wordt hier echter nauwelijks over gesproken en over de periode 2030 ook slechts summier. Daarom stellen we in een motie met BVHLokaal voor om te investeren in innovatie en nieuwe technieken.

Draagvlak en mensen méé krijgen zijn essentieel om de energietransitie te laten slagen. Dat is ons inziens tot nu toe wel veel op ingezet, maar met onvoldoende resultaat. Met deze voorgestelde aanpassingen komen we ons inziens tot een realistisch klimaatbeleid, een haalbare regionale energie strategie en zorgen we tevens voor ruimte om na de zomer een goede lokale maatschappelijke discussie te voeren over zonnevelden en windturbines.