27 januari 2017

Raad spreekt voorkeur uit voor west-variant kruising Maarsbergen

De afgelopen jaren is er al veel gesproken over het realiseren van een ongelijkvloerse kruising op de N226 in Maarsbergen. De Woudenbergseweg krijgt een tunnel onder het spoor. Hiermee verdwijnt de gelijkvloerse spoorwegovergang. Doel is het bevorderen van de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid in het dorp.

Om dit te realiseren zijn er vier varianten uitgewerkt. De raad had de mogelijkheid om een voorkeursvariant uit te spreken, de provincie neemt het uiteindelijke besluit. De vier varianten zijn:

  • Dorpsplan (een initiatief van dorpscomité Maarsbergen)
  • Westelijke variant, Tuindorpweg open voor autoverkeer
  • Westelijke variant, Tuindorpweg afgesloten voor autoverkeer
  • Bos- en Beek variant (een initiatief van particulieren)

Bij het Dorpsplan is een tijdelijke overweg nodig tijdens de bouw van de onderdoorgang, omdat de oplossing op de bestaande N226 ligt. Bij de drie andere varianten ligt de onderdoorgang op een westelijke locatie. Het verkeer kan dan tijdens de bouw de bestaande route blijven gebruiken.

De raad sprak in april 2016 de voorkeur uit voor de dorpsvariant met een nader onderzoek naar de Bos- en Beek variant. De Bos- en Beek variant was toen nog niet zo goed in beeld als de andere drie varianten. De provincie heeft vervolgens een onderzoek uit laten voeren om de vier varianten op een gelijkwaardige wijze met elkaar te kunnen vergelijken. In maart 2017 zal de provincie een beslissing nemen op basis van de uitkomsten van dit onderzoek. Door middel van een motie heeft de gemeenteraad  van de Utrechtse Heuvelrug gevraagd om naar aanleiding van de uitkomsten van dit onderzoek opnieuw een voorkeur uit te mogen spreken. De voorkeur van de gemeente Utrechtse Heuvelrug zal door de provincie zwaarwegend worden meegenomen in de overwegingen.

Er lag dus een keuze voor uit verschillende varianten, welke hierna worden toegelicht. 

Het Dorpsplan

In dit ontwerp wordt de bestaande provinciale weg verdiept aangelegd. De kruisingen met het spoor en de Haarweg / Tuindorpweg worden ongelijkvloers gemaakt. Er komt een dek ter hoogte van de kerk. De tunnelbak wordt verlengd tot de noordelijke rotonde. Omdat het kruispunt Haarweg / Tuindorpweg niet meer bestaat is een nieuw aan te leggen weg nodig, de Bosweg. Deze weg zorgt voor de verbinding vanuit Maarn en Maarsbergen met de provinciale weg N226.

Westelijke variant, Tuindorpweg open

Bij de Westvarianten wordt de onderdoorgang van de N226 ten westen van Maarsbergen in een boog om Maarsbergen gelegd. Ter plaatse van de huidige spoorkruising wordt een fietstunnel gerealiseerd. Daarmee wordt de verkeersader uit het centrum verlegd naar de westkant. Een tijdelijke omleidingsroute is niet nodig. De Tuindorpweg ligt lager dan het spoor. De onderdoorgang heeft haar diepste punt in dit ontwerp ter plaatse van de Tuindorpweg.

Westelijke variant, Tuindorpweg afgesloten

In dit ontwerp wordt de Tuindorpweg voor autoverkeer afgesloten. De onderdoorgang van het spoor is het diepste punt van de tunnelbak. Consequentie is dat een Bosweg nodig is om het verkeer van/naar Maarn via de rotonde naar de N226 te leiden. Het fietsverkeer kan wel via de Tuindorpweg blijven rijden. Ook in deze variant is voorzien in een aparte fietstunnel.

Bos- en Beek variant

De Bos- en Beek variant volgt een westelijk tracé via de bedrijventerreinen van Bos en Van Beek. De tunnelbak is over een afstand van 200 meter overdekt en langer dan de andere varianten. De overkapping is in de kaart paars weergegeven. De tankstations Shell en Tinq zullen in dit ontwerp moeten verdwijnen van de bestaande locatie. Er is een bosweg nodig om het verkeer van en naar Maarn via de noordelijke rotonde te verbinden met de onderdoorgang.

Het verkeer dat van en naar Maarn richting het centrum van Maarsbergen wil rijden is verbonden via een aparte verbinding over het tunneldek.  De Tuindorpweg is een doodlopende straat voor autoverkeer. Ook in deze variant is er een fietstunnel ter hoogte van de bestaande spoorkruising gepland.

Keuze varianten

De verschillende varianten hebben elk hun voor- en nadelen. Alles overwegende heeft de SGP een voorkeur voor de west-variant met gesloten Tuindorpweg. Daarbij is samen met het CDA een amendement ingediend waarin deze voorkeur werd uitgesproken.

De volgende overwegingen, opgenomen in het amendement, speelden daarbij een rol:

 

Overwegingen Bos- en Beek variant

  • dat deze financieel niet past binnen het projectbudget hetgeen wel tot de afspraken behoort in de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en provincie;
  • dat het amoveren van langs en binnen het tracé liggend vastgoed een van de oorzaken is dat de Bos- en Beek variant niet passend binnen het projectbudget kan worden gemaakt;
  • dat het niet aannemelijk is dat optimalisaties binnen de Bos Beek variant zal kunnen leiden tot een variant die wel passend binnen het projectbudget realiseerbaar is;
  • dat verplaatsing danwel bedrijfsbeëindiging van de twee tankstations aan de Woudenbergseweg/N226 een voorwaarde is om de Bos Beek variant te realiseren maar dat het tevens past in de lijn der verwachting dat het introduceren van dit aspect binnen het project van de ongelijkvloerse spoorkruising grote risico’s in termen van planning en financiën met zich meebrengt.

 

Overwegingen dorpsvariant

  • dat deze mogelijk een risico vormt voor het monumentale kerkgebouw en de monumentale bomen langs het tracé
  • het dorp Maarsbergen wordt doorsneden.

 

Overwegingen Westvariant met de open Tuindorpweg

Dat deze verkeerskundig gezien een onacceptabele oplossing is en daarmee niet voldoet aan de eerder afgesproken randvoorwaarden binnen dit project.

 

Overwegingen westvariant met de gesloten Tuindorpweg 

  • Uit de verschillende onderzoeken blijkt dat de variant “west met gesloten Tuindorpweg” zowel verkeerskundig, als voor de leefbaarheid in Maarsbergen, als voor de mogelijkheden tot nieuwe ontwikkelingen binnen de woonkern, maar ook financieel gezien, als geheel het beste uit de vergelijkingen van de verschillende varianten komt;
  • Dat, gezien de te verwachten financiën binnen de variant “west met gesloten Tuindorpweg”, wellicht mogelijkheden ontstaan om zowel extra mitigerende maatregelen binnen de realisatie van deze variant toe te passen als ook het verplaatsen danwel beëindigen van de twee tankstations aan de Woudenbergseweg / N226 als een solitair project nader kan worden uitgewerkt.

 

Verdere overwegingen

  • Mitigerende maatregelen, bijvoorbeeld t.b.v. omwonenden bij de uitvoering bij alle varianten zijn wenselijk, maar dat ook hiervoor middelen beschikbaar dienen te zijn en te blijven.
  • Dat ter zake van dit project afspraken tussen de Provincie, ProRail en de gemeente zijn gemaakt en vastgelegd in een overeenkomst.
  • Voor de financiering het project ongelijkvloerse kruising spoor/N226 te Maarsbergen, door de Raad een budget in het investeringsplan is opgenomen van 2,5 miljoen Euro.
  • Het investeringsplan is opgenomen in de meerjarenbegroting.

 

Besluitvorming

In de raadsvergadering van 26 januari werd eerst een amendement in stemming gebracht om de Bos- en Beek variant als voorkeursvariant te kiezen. Dit amendement werd verworpen met 14 stemmen voor van D66, VVD, BVH en CU en 15 stemmen tegen van CDA, GL-PVDA, SGP en SP. Vervolgens werd het amendement van CDA en SGP in stemming gebracht wat werd aangenomen met 16 stemmen voor van CDA, GL-PVDA, SGP en 1 lid van D66 en 13 stemmen tegen van vier leden van D66, VVD, BVH en CU.

Daarmee heeft de gemeenteraad haar voorkeur kenbaar gemaakt en is de provincie aan zet. Op 13 februari zal het onderwerp behandeld worden in de staten commissievergadering van Milieu, Mobiliteit en Economie. Deze vergadering is in de raadzaal in het Cultuurhuis in Doorn. Op 13 maart zal er een besluit genomen worden in de Provinciale Statenvergadering.

Het licht aan het einde van de tunnel is in zicht.

 

© Afbeeldingen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug / Provincie Utrecht