13 november 2019

Financiën op orde deel 2: wat doen we er aan.

 

Speerpunt in ons verkiezingsprogramma en het raadsbreed programma is gezonde financiën. Toch moet de gemeente Utrechtse Heuvelrug alweer bezuinigen en gaat de OZB fors omhoog. Dat zagen we in 2012 en 2015 ook. Is er dan niets veranderd? In een vierluik over financiën op orde gaan we daarop in.

  1. Waar staan we nu en waar komen we vandaan.
  2. Wat deden we er aan en wat gaan we er aan doen.
  3. Het verhaal achter de cijfers.
  4. Schuld en investeren: wat is wijsheid. 

Onderstaand een overzicht van de bezuinigingen en belastingverhogingen sinds 2015, de voorlaatste keer met een forse OZB-verhoging en het eerste jaar in tijden met een positief resultaat (evenals in 2016). *

2015

De volgende bezuinigingen zijn in 2015 gerealiseerd.

Communicatie 135.000
Handhaving 100.000
Precario 638.000
Cultuur 65.000
Beleid maatschappelijke ontwikkeling 570.000
Consultatiebureaus (huisvesting) 12.000
Huisvesting onderwijs -102.770
Martkegelden, toeristen- en forensenbelasting 265.635
Sport 20.000
Verkeer en vervoer 16.000
Investeringen wegen en groen 501.325
Advieskosten en organisatiekosten 2.079.711
Overige bezuinigingen 265.000
  4.564.901

Daarnaast is in 2015 de OZB met 10% (€1.000.000) verhoogd.

2016

In 2016 zijn geen extra bezuinigingen en belastingverhogingen gedaan omdat de bezuinigingen uit 2015 nog volop hun effect krijgen.

2017

In 2017 zijn de volgende bezuinigingen doorgevoerd:

Kwijtscheldingen 330.000
Realistisch ramen WMO 400.000
Verbetern dienstverlening 20.000
Huisvesting nieuwkomers 200.000
  950.000


2018

In 2018 is er extra bezuinigd:

  2018 2019 2020 2021
Bijdrage Centrum Opvang Asielzoekers 79.000 79.000 79.000 79.000
Minder gebruiken van regelingen 100.000 100.000 100.000 100.000
Wonen 100.000 0 0 0
Energie maatwerk advies 30.000 30.000 30.000 30.000
Minder investeringen 0 100.000 125.000 175.000
Minder inflatie (budget gelijk ipv inflatiecorrectie) 65.000 65.000 65.000 65.000
Leges capaciteit 300.000 300.000 300.000 300.000
BTW in rioolheffing (kosten toerekenen) 0 500.000 500.000 500.000
  674.000 1.174.000 1.199.000 1.249.000

2019

In 2019 zijn de volgende bezuinigingen begroot:

  2019 2020 2021 2022
Optimaliseren dienstverlening 0 -18.000 21.000 39.000
Meer digitaal werken -20.000 14.000 14.000 14.000
Aanpassen beleid telefonie 0 100.000 100.000 100.000
Externe subsidies benutten -10.000 0 0 0
Aanpassing wachtgeld wethouders 150.000 150.000 150.000 150.000
Innovaties sociaal domein 100.000 100.000 250.000 500.000
Tarief toeristenbelasting verhogen 250.000 250.000 250.000 250.000
Verminderen sportbudgetten 0 100.000 100.000 100.000
Verkoop kunstcollectie 45.000      
Storting in reserve sociaal domein 0 0 -150.000 -400.000
Lagere huisvestingslasten brandweer 80.000 80.000 80.000 80.000
Herijking welzijn 0 50.000 50.000 50.000
Minder kosten leges 40.000 40.000 40.000 40.000
Programma economische ontwikkelingen 70.000      
Werken voor UH 100.000      
Korting organisatiekosten 100.000 100.000 100.000 100.000
  905.000 966.000 1.005.000 1.023.000

2020

Voor 2020 wordt een OZB verhoging voorgesteld met 12,0%. zVoor 2020 zijn de volgende bezuinigingen vastgesteld bij de kadernota:

  2020 2021 2022 2023
Bijdrage nationaal park UH 0 16.000 27.000 27.000
Stuurgroep Kromme Rijn 0 13.000 13.000 13.000
Regionaal Bureau Toerisme 0 0 13.000 26.000
Dorpsgericht werken 75.000 150.000 150.000 150.000
Subsidies dorpsgericht werken en cultuur 55.000 115.000 115.000 115.000
Werk en inkomen (max. mogelijk) 50.000 50.000 50.000 50.000
Onderwijs 20.000 40.000 40.000 40.000
Programma economische ontwikkeling 72.000 72.000 72.000 72.000
Recreatie en toerisme subsidies incl. projectbudget 16.000 16.000 16.000 16.000
Kwaliteit openbaar groen 8.000 8.000 8.000 8.000
Onderhoud begraafplaatsen 3.000 3.000 3.000 3.000
Gemeentetuin   -5.000 5.000 5.000
Minder CO2 uitstoot 25.000 25.000 25.000  
VTA waardevolle bomen 8.000 8.000 8.000 8.000
Rampenbestrijding 12.000 12.000 12.000 12.000
Bode midner 7.000 7.000 7.000 7.000
Horeca budget bodes 20.000 20.000 20.000 20.000
Uitstellen GOV room 4.000 4.000 4.000 4.000
Receptie cultuurhuis 35.000 35.000 35.000 35.000
Consultatiebureau's 0 60.000 60.000 60.000
Maatschappelijk vastgoed bibliotheek 0 37.000 37.000 107.000
Hondenbelasting 60.000 60.000 60.000 60.000
Markten kostendekkend maken 0 0 0 0
Huivesting onderwijs 0 13.000 22.000 23.000
Verkeers- en vervoerplan 181.000 183.000 376.000 225.000
Ambtswoning 0 13.000 13.000 13.000
  651.000 955.000 1.191.000 1.099.000

Daarnaast is bij de begroting 2020-2023 nog een aantal aanvullende bezuinigingen opgenomen:

Omgevingswet 300.000 300.000 100.000 100.000
Energietransitie 130.000 300.000 300.000 300.000
Onderhoud vastgoed 0 580.000 290.000 145.000
Belastingsamenwerking  180.000 180.000 180.000 180.000
Ambtswoning 17.000 17.000 17.000 17.000
Straatverlichting 200.000 150.000 150.000 150.000
Inkoop 100.000 100.000 100.000 100.000
Overige inkomesnten 45.000 45.000 45.000 45.000
  972.000 1.672.000 1.182.000 1.037.000

Dit overzicht laat zien dat er niet zomaar aan de OZB knop wordt gedraaid. Er is de afgelopen jaren ook sprake geweest van forse bezuinigingen. In totaal rond de 10 miljoen als je bedragen uit verschillende jaren bij elkaar op telt. Natuurlijk zijn niet alle bezuinigingen volledi gerealiseerd, maar een blik op de jaarrekeningen leert dat dit om enkele tienduizenden euro's van bovengenoemde begrotingen gaat die niet gerealiseerd zijn.

Naast deze ombuigingen  heeft de SGP voortdurend gehamerd op goed financieel beheer. Zo steunden wij de raadsvoorstellen voor het openhouden van alle zwembaden (extra lasten voor de gemeente) en de sportaccommodaties niet. Een meerderheid ging daar echter wel in mee. Dit was trouwens aa de orde in de maand voor de verkiezingen van 2018, maar dat volstrekt terzijde.

Overigens zijn er tussendoor ook forse verbeteringen gedaan, door realistischer te begroten. Zo zijn de kosten voor het gemeentekantoor netjes in de begroting verwerkt in plaats van deze te dekken vanuit evt. toekomstige opbrengsten van grondverkopen.

In deel 3: "het verhaal achter de cijfers" delen wij onze overwegingen met betrekking de uiteindelijke stemming t.a.v. de begroting 2020-2023 en onze opvattingen over de OZB verhoging.

* Bron: jaarrekening 2015, jaarrekening 2016, kadernota 2017-2021, 2018-2022, 2019-2023, en 2020-2023 en begroting 2017-2021, 2018-2022, 2019-2023 en 2020-2023. Te raadplegen in het online gemeente archief.