6 november 2017

Begroting 2018-2021

Inbreng SGP bij de behandeling van de begroting 2018-2021 op 6 en 9 november 2018.

Deze beschouwing is, als k me niet vergis, de laatste die we deze raadsperiode kunnen uitspreken en automatisch levert dat een terugblik op wat er de afgelopen jaren gedaan is, bereikt is, zodat we staan waar we nu staan. Ik schrijf dit op de Dankdag voor gewas en arbeid en dat is bijzonder toepasselijk. Want als we deze begroting lezen, met als focus 2018 en verder, vergelijk je deze meteen met dit jaar en vorige jaren. En dan moeten we dankbaar zijn. Niet dat er niets te wensen is, maar rupsje nooitgenoeg staat klaar om je tevreden gevoel om te zetten in beter, hoger, meer.

Ons als SGP hoor je niet klagen, maar dat betekent niet dat we geen zorgen hebben. Zorgen over de zorgtaken bijvoorbeeld, of geldzorgen (bij de gemeente bedoelen we), of zorgen over de behoefte aan woningen. Toch moeten we constateren dat op veel terreinen voortgang is geboekt. De SGP staat voor een goed, gedegen, efficiënt en effectief bestuur. En we kijken dan niet alleen naar de kosten die veel personeel met zich meebrengt, want meer personeel is meer overhead, maar we kijken ook naar oplossingen door onder andere automatisering. Veel taken die we als gemeente op ons bordje krijgen van de landelijke overheid kunnen goed ondersteund worden door de juiste toepassing van ICT. We zijn dan ook blij met de professionele aanpak die nu in de begroting staat, al is de ambitie zo hoog dat we middels een motie voor willen stellen om deze plannen in een meer realistisch tijdpad te zetten. In het kader van de BMF (Bestuur en Management Filosofie) zijn wat dat goede besturen betreft ook duidelijke stappen gezet om de gemeente te laten lopen als een ge-oliede machine.

Het staat er met kleine lettertjes in onze begroting, maar het staat er echt: een energiereductie van 50% realiseren, op termijn dat wel, maar probeer het thuis maar eens. De SGP vindt het belangrijk dat we enerzijds kosten besparen en anderzijds de aarde sparen. Initiatieven als LED-straatverlichting, zonnepanelen op gemeentelijk vastgoed en scholen, maar ook het aanjagen van burgerinitiatieven zijn stappen in de goede richting. Maar we zijn er nog lang niet.

Veel is gesproken over het behoud van onze mooie buitenruimte en over onze fietspaden, maar dan vergeten we collectief hoe veel mensen op de gewone wegen fietsen en daar dan geen gaten in of langs de weg tegen willen komen. Racefietsers hebben een helmpje op, recreatieve fietsers niet, maar voor beide doelgroepen is het van groot belang dat de bermkanten onderhouden zijn. We hebben al een opmerking gemaakt over de bedragen die daarvoor in de begroting staan, zonder dat aangegeven wordt waar dat dan heen gaat, of dat genoeg is en of dat er meer budget moet komen om de tijd tussen melding en reparatie korter te maken. We gaan er nu geen motie voor indienen, want we vertrouwen er op dat het college weet wat we bedoelen.

MdV

Voor dat we afsluiten wil de SGP even memoreren aan een alinea van de VNG reactie op het regeerakkoord en die naar voren halen:

Ik citeer:

Het thema vechtscheiding heeft ook impact voor gemeenten, bijvoorbeeld in het gebruik van jeugdhulp door kinderen. Er loopt op dit moment een Divorce Challenge, met als doel het aantal vechtscheidingen terug te dringen en de negatieve gevolgen voor kinderen te verminderen. Gemeenten zijn bij deze aanpak betrokken. Wij gaan er van uit dat gemeenten betrokken worden in het door het regeerakkoord genoemde landelijk beleid.

Einde citaat

U weet dat de SGP staat voor een gezond gezin, materieel en immaterieel, en als we beseffen, of uit onze nabijheid meemaken, wat een vechtscheiding inhoudt, voor de betrokkenen, voor hun kinderen, hun familie, maar ook voor de woningmarkt, dan is het niet moeilijk te beseffen dat de SGP beleid op dit gebied verwelkomt en hoe eerder hoe beter.

Toch willen we positief afsluiten.

Allereerst wil de SGP zijn dank uitspreken aan de collega’s in de raad, aan de vier wethouders, ja Jan Willem van Dongen ook, onze Voorzitter, de Griffie, de Gemeentesecretaris en al die betrokken ambtenaren, waarvan we er veel hebben leren kennen door de nieuwe manier van werken en last but not least al die inwoners in onze mooie gemeente, die ons bij de les hebben gehouden, geholpen met ideeën, raad en daad.

Dit jaar is 500 jaar Reformatie herdacht en 31 oktober, op Hervormingsdag, maar eigenlijk het hele jaar, is Luther veelvuldig genoemd. Luther is veel ziek geweest tijdens zijn leven, maar daar lees je in zijn eigen geschriften vrijwel niets van. En dat kwam omdat hij gericht was op Christus, Die veel meer geleden heeft en dat ook voor hem. Luther keek dus blijmoedig vooruit én blijmoedig naar Boven. We willen de wens uitspreken dat dat ook voor ons allen mag gelden. In de komende 5 maanden, maar ook daarna, Deo Volente!