18 mei 2019

Marinierskazerneterrein Doorn gebruiken voor woningbouw

Het college heeft te kennen gegeven met de staatssecretaris van Defensie in gesprek te willen over de herbestemming van het marinierskazerne in Doorn om deze om te vormen tot een eigentijdse, dorpse en groene woonwijk.

De Tweede Kamer heeft in 2013 ingestemd met de verhuizing van de Marinierskazerne in Doorn naar Vlissingen. Dit ondanks de bezwaren van de zijde van onze gemeente destijds. De gemeente heeft zich echter herpakt en is verder gaan denken over de toekomst van dit terrein. Na een uitgebreide participatie is hier een ontwikkelkader voor vastgesteld door de gemeenteraad: het marnierskazerneterrein wordt omgevormd tot een eigentijdse woonwijk.

Nu is er echter al enige tijd onduidelijkheid over de verhuizing naar Vlissingen. Het college maakt nu duidelijk dat de gemeente Utrechtse Heuvelrug deze locatie wil gebruiken om het grote tekort aan woningen deels op te vullen. Extra woningen zijn hard nodig gezien de oplopende wachtlijsten en gelet op een gezonde leeftijdssamenstelling van de bevolking. Zonder deze locatie is het zeer de vraag of we de doelstelling van 140 woingen er bij per jaar kunnen realiseren binnen de rode contouren.

Zeker begrijpen wij de zorgen van de Mariniers en we begrijpen de weerstand die er is tegen verhuzien naar Vlissingen. Als gemeente willen we echter dat het terrein vrijkomt zoals reeds besloten is. Waar de toekomst van de mariniers ligt, elders in het midden van het land of in Vlissingen, is aan de Tweede Kamer om helderheid in te geven.

De SGP steunt het college hierin. Er moet snel meer duidelijkheid komen en een halve oplossing waar een deel in Doorn blijft en een deel verhuist zien wij niet zitten. Onze gemeente spreekt zich hiermee duidelijk uit. Zulke klare taal verwachten wij ook van staatssecretaris Visser want de klok tikt door.