2 november 2019

Woningen Julianalaan Leersum

Op de plek van het voormalige Groene kruisgebouw op de kruising van de Julianalaan en Meester Bosweg in Leersum komen woningen. Twee blokken van 6 en 8 woningen, waarvan 5 sociaal en 9 middenduur.

De initiatiefnemer had in eeste instantie een plan voor 22 woningen. Na inspraak wordt dat teruggebracht tot 14 woningen. Dat is een situatie die niet uniek is. Dit zien we bij meer inbreidignslocatie terug. Nu is het ook wel zo dat 22 woningen op deze locatie en 14 meter hoogte wat nu in bestemmignsplan is toegestaan, wel afwijkt van de omgeving. Participanten hebben dus zeker een punt, omdat meer dan 2 bouwlagen afwijkt van de omgeving en bouwen in de hoogte hier dus eigenlijk niet aan de orde is. Alles overziende is onze fractie van mening dat 14 woningen hier ruimtelijk verantwoord is omdat het past bij de omgeving én de participanten en initiatiefnemer er samen uitgekomen zijn.

Dat maakt overigens wel weer duidelijk dat we met alleen inbreidingslocaties er niet gaan komen. Dit gaan we veel vaker zien, deze nadelen gaan op allerlei plekken spelen, omdat we nu eenmaal veel wijken met weinig bebouwing/dure woningen hebben. Dit onderstreept eens te meer de noodzaak om buiten de gebaande wegen, of anders gezegd, buiten de rode contouren te gaan denken.

Daarnaast moeten we bij inbreiding ook meer gaan accepteren dat de omgeving verandert. Niet omdat we dat zo graag willen, maar omdat meer woningen noodzakelijk is geworden door de toename van het aantal huishoudens.

Een ander nadeel van dit plan is dat het sociale koop betreft. Omdat het onder de oude woonvisie valt, is dat conform beleid. Goed dat dit in de nieuwe woonvisie is aangepast. Voor nu (voorstel is opgesteld toen oude woonvisie geldig was) is het niet anders en zullen we dit raadsvoorstel steunen.

Open legde tijdens de oordeelsvorming overigens terecht de vinger op de zere plek dat het wel opmerkelijk is dat de oudere generatie vaak beslist over waar de jongere genereatie mag wonen. Hun pleidooi voor meer bouwen voor jongeren kunnen wij ons zeker ook in vinden.