2 november 2019

Woningbouw Sterkenburgerlaan Doorn

Het voorstel is om de locatie ten zuiden van de Sterkenburgerlaan 63a en 65 te Doorn te herontwikkelen. Daarvoor wordt de huidige bedrijfsbestemming gesaneerd, worden 6 vrijstaande woningen gerealiseerd en wordt de openbare ruimte heringericht. De raad moet daar de stedenbouwkundige kaders voor vast stellen. De verplichting om sociale en middendure woningen te bouwen (zoals woonvisie stelt) wordt afgekocht.

De SGP heeft dit voorstel gesteund. Wij vinden meer sociale en (met name) middeldure woningen zeker belangrijk. Deze locatie is echter buiten de rode contour gelegen. We realiseren ons dat het lastig is om daar de gewenste segmenten te realiseren en vinden het qua landschappelijke inpassing ook een overgangsgebied waar juist een kans is om industrie uit het groen te laten verdwijnen.

Het argument om meer woningen te realiseren vinden wij niet realistisch. De provincie heeft laten weten niet meer dan 6 woningen toe te staan. Ook nadat wethouder Jorg nogmaals het gesprek is aangegaan heeft de initiatiefnemer laten weten het plan niet aan te passen. Ook heeft hij aangegeven de bedrijfsbestemming verder te gaan ontwikkelen als de raad hier niet mee instemt Tot slot kunnen de buurtbewoners kunnen zich in dit plan voor 6 woningen vinden.

De raad moet zich afvragen: willen we deze kans benutten of de bedrijfsbestemming verder ontwikelen. Wat de SGP betreft benutten we deze kans. Beter een half ei dan een lege dop.