8 november 2022

Woningbouw Sportlaan Driebergen

Dit voorstel voorziet in de realisatie van 44 woningen op de Sportlaan in Driebergen. Het betreft de locatie van de voormalige gemeentewerf en waar destijds het woonwagenkamp gelegen was. Na jarenlange intensieve planvorming is het plan nu eindelijk zover dat de gemeenteraad daar een besluit over kan nemen.

Tijdens de beeldvorming hebben inwoners duidelijk aangegeven dat de huidige straat problemen kent qua verkeer en parkeren. Die problemen, die nu overigens al bestaan, door de komst van de woningen nog eens prominenter naar voren komen, herkennen wij en we vinden ook dat daar wat aan gedaan moet worden. We steunen daarom ook de motie van de CU om de verkeersinrichting aan te passen.

Maar vanwege de gigantische woningnood is uitstel geen optie. We kunnen ons dat niet permitteren. Het aantal daklozen is het afgelopen decennium verdubbeld, er zitten bijna 16.00 mensen in een AZC die allang een huis zouden moeten hebben, de wachtlijst voor een sociale huurwoning is inmiddels al meer dan 10 jaar, twintigers en dertigers blijven gedwongen door omstandigheden bij hun ouders wonen en starters komen nergens aan bod. Woningnood is geen statistisch probleem over vraag en aanbod die niet in evenwicht zijn. Het is een reëel probleem met een gezicht: in het rijke en welvarende Nederland slapen mensen op straat vanwege o.a. de woningnood.

Als gemeenteraad hebben we een duidelijke afweging van alle belangen gemaakt om te bepalen welke locaties in de gehele gemeente het meest geschikt zijn voor woningbouw en hoeveel. Die plekken zijn er niet veel. De Sportlaan is zo’n locatie die hier wel geschikt voor is. Het is een grote verbetering t.o.v. hoe de situatie destijds was met een woonwagenkamp en gemeentewerf.

De verkeersproblemen voor de bewoners Sportlaan zijn ook reëel maar die kan je ook tegelijkertijd oplossen, door onderling en samen met de gemeente te werken aan een nieuwe inrichting van de straat om zo tot een ontwerp te komen waar er overeenstemming over is. De creativiteit en saamhorigheid waar de buurtbewoners van getuigen, geven het volste vertrouwen dat dat mogelijk is.

Maar het gaat echt te ver om de verkeerssituatie als voorwaarde te stellen voordat de gemeenteraad de grote woningnood een klein beetje kleiner zou kunnen maken door de bouw van deze 44 woningen.

We geven het college als aandachtspunt mee dat we globaler willen bestemmen (minder strak dichtgeregeld). En dat bij het gunnen van de locatie aan een ontwikkelaar ook eigentijdse oplossingen een kans moeten krijgen. Zoals een groene, autoluwe wijk met kleinere wooneenheden. Ook als de opbrengst hierdoor wellicht iets lager is voor de gemeente. Dit helpt immers ook de parkeerdruk in de Sportlaan tegen te gaan en geeft plannen met meer betaalbare woningen ook een kans.

Met deze kanttekening, steunen we het raadsvoorstel zoals dat voorligt en willen geen uitstel. Tegelijkertijd gaan we de verkeerssituatie aanpakken sámen met de bewoners van de Sportlaan.