1 oktober 2022

Vragen participatie zonneveld Overberg

De omwonenden van een van de percelen van het zonneveld Overberg hebben brieven gestuurd over het participatieproces tot dusver. BHM Solar heeft daarop inmiddels ook gereageerd. Binnen enkele weken zal het ontwerp bij de gemeente ingediend moeten worden. Er rest dus nog een korte tijd om tot overeenstemming te komen en op z’n minst duidelijk te krijgen voor alle partijen waar men het wel en niet over eens is.

De SGP is daarom zowel met de omwonenden als BHM Solar in gesprek gegaan. Ons is wel duidelijk geworden dat er wel extra inspanning zijn verricht, sommige ook tevreden zijn over het verlopen participatieproces, maar andere toch het gevoel hebben dat er weinig met de input gedaan is.

De SGP heeft vervolgens in de raadsvergadering van 29 september vragen gesteld aan het college hierover:

1. Hoe kijkt het college aan tegen de participatie zoals deze tot op heden verloopt?
  2. Op welke wijze stuurt de gemeente op een goed participatief verloop van dit proces?
  3. Hoe is gewaarborgd en gecommuniceerd richting betrokken partijen dat bij het stedenbouwkundig kader participatie op inhoud beoordeeld zal worden en niet alleen of alle vinkjes gezet kunnen worden voor processtappen?
  4. Is er voldoende tijd om de participatie op een goede wijze af te ronden of zet de deadline om in 2022 nog een vergunning af te geven teveel druk op het proces?

Het college gaf een toelichting op het proces en de opstelling van de gemeente. Ook is door de gemeente contact gezocht met BHM solar om nog eens de participatie te bespreken. Uit de beantwoording van de vragen blijkt wel dat het beeld vanuit de gemeente een blik is van binnenaf naar buiten gekeken. Hoe het van buitenaf ervaren wordt daarop was maar weinig reflectie merkbaar.

De definitieve plannen van de initiatiefnemer worden nog eenmaal gedeeld met de omwonenden waarna het binnen enkele weken bij de gemeente ingediend zal worden. In november/december zal eerst het college en vervolgens de gemeenteraad een besluit nemen.