12 oktober 2017

Rentmeester van de natuur

De aarde, planten, dieren en mensen zijn geschapen door God. God heeft ons als mensen de opdracht gegeven om deze aarde te bouwen en te bewaren. Bouwen wil zeggen dat wij de schepping nuttig mogen gebruiken. Bewaren houdt in dat we geen roofbouw plegen, maar perspectief bieden aan toekomstige generaties.

Het is niet eenvoudig. Bouwen gaat ons makkelijker af dan bewaren. Of het nu gaat om de schaalvergroting in de agrarische sector, het bouwen van huizen, het aanleggen van wegen of het klimaatvraagstuk. Maar daar mogen wij ons niet bij neerleggen. Bouwen en bewaren is als opdracht aan ieder mens persoonlijk gegeven. Goed rentmeesterschap begint dus bij burgers en bedrijfsleven, níet bij de overheid. Dat betekent een terughoudende opstelling van de overheid in het wettelijk sturen van ontwikkelingen in de maatschappelijk gewenste richting.

De gemeente Utrechtse Heuvelrug streeft er naar om in 2035 klimaatneutraal te zijn. Dat betekent dat we net zoveel energie verbruiken als we binnen onze gemeentegrenzen opwekken. Het programma Heuvelrug Duurzaam en Klimaatneutraal en de routekaart klimaatneutraal 2035 zijn onlangs vastgesteld door de gemeenteraad.

Met het vastgestelde programma geeft stelt de gemeente duidelijke kaders. Daarin is voor de gemeente een rol weggelegd om goede initiatieven te faciliteren en uitwassen te bestrijden.

Het is van belang dat iedereen betrokken wordt bij de duurzaamheidambities van de gemeente. Daarom heeft de SGP bij de beeldvormende bespreking gevraagd om bij het uitwerken van de plannen ook in overleg te gaan de agrarische ondernemers. Want de Schepping bewaren, dat doen we samen.