21 november 2019

Recreatieterreinen

Onderstaand onze inbreng in de oordeelsvorming t.a.v. het voorstel recreatieterreinen.

Voor ons ligt een beleidsnota, een uitvoeringsnota en veel tekst over een bestemmingsplan recreatieterreinen. Daar vind ik wel wat van maar dat ligt nu niet voor ter besluit, enkel ter informatie. Alleen het besluit om 7 terreinen uit het bestemmingsplan recreatieterreinen te halen ligt nu voor. We beslissen dus nog helemaal niks over bestemmingsplan (BP) recreatieterreinen. De beleidsnota’s komen ter inzage daar mag iedere belanghebbenden dus nog op reageren d.m.v. zienswijzen.

Het is echter lastig om een besluit te nemen over de 7 terreinen die niet in het BP recreatieterreinen. Want wat beslissen we dan? Dat de nota niet recreatief gebruik wordt opgesteld en dat het BP-recreatieterreinen verder gaat en dat daar handhaving voor nodig is begrijpen we. Dat lijkt ons ook goed want er is al veel langer duidelijkheid gewenst over de illegale bewoning op recreatieterreinen en een nieuw BP is daar voorwaarde voor. Vaart maken is dus nodig. De terreinen waar men veel last ervaren kunnen dan tenminste aangepakt worden.

Maar dan het vervolgonderzoek van de 7 terreinen. Kanttekening 4 wijst op de niet beschikbare middelen en de beperkte capaciteit. Zonder plan voor wat er met deze 7 terreinen gaat gebeuren gedogen we feitelijk een illegale situatie en verzuimen we onze wettelijke taken in het kader van de ruimtelijke ordening. Dat moet een gemeente niet willen. Deze 7 er uit halen is prima, maar we zien dan wel graag dat als we dit raadsvoorstel vaststellen dat het college ons informeert over wat er met de 7 afzonderlijke terreinen gaat gebeuren. We steunen dus dit voorstel en vragen het college ons goed te informeren over de voortgang.