11 juli 2019

Hoofdlijnen visie op fysieke leefomgeving

Op 1 januari 2021 wordt de omgevingswet ingevoerd: een nieuwe wet die veel wetten op het gebied van de fysieke leefomgeving samenvoegt. Met het oog op deze wet moet een visie opgesteld worden. Een visie voor de fysieke leefomgeving, waarin we aangeven wat waar mag gebeuren in onze gemeente. Dat doen we door eerst de hoofdlijnen hiervoor op te stellen. Vervolgens werken we dit meer op detail uit per gebied. Deze uitgewerkte visie wordt de basis voor de omgevingsplannen. In de omgevingsplan wordt tot op de vierkante meter in detail vastgelegd wat er waar mag.

In de hoofdlijnen notititie staat op grote lijnen wat onze visie is. Daar staan veel goede zaken in. Inzetten op kleinschalige ontwikkelingen. Werken aan duurzame mobiliteit. Beschermen van onze natuurgebieden. Ruimte geven om te ondernemen. Tal van goede ambities en visie onderdelen die passen bij onze gemeente.

Toch heeft de SGP, samen met BVHLokaal, hier één kanttekening bij gezet. Een van de hoofdlijnen zegt dat we energie op willen wekken voor de regio. Indien mogelijk en goed inpasbaar. Wat ons betreft is dit een te forse ambitie. Niet alleen wij, ook de duurzaamheidsraad (adviesgroep over duurzaamheid) roept ook op tot beperken van gemeentelijke ambities. Daarnaast heeft hier geen participatie over plaatsgevonden met al onze inwoners. Ons buitengebied staat al onder druk. Wonen, verkeer, werken, meer koeien in de wei. De ruimte is schaars en de vraag naar ruimte groot. Daarom willen we deze zin schrappen uit het voorstel. Niet dat we helemaal nooit voor de regio willen opwekken. Maar op dit moment gaat het te ver. Bovendien heeft geen enkele andere gemeente voor zover wij weten deze ambitie.

Helaas steunden alleen de VVD dit wijzigingsvoorstel van SGP en BVHLokaal. Daarom konden wij ook niet in stemmen met de hoofdlijnen. Ook al bevat deze goede zaken. De zin over energie voor de regio opwekken zijn we het niet mee eens. Die blijft erin staan, dus konden we het voorstel niet steunen. Een meerderheid (15 voor en 13 tegen) steunden echter dit voorstel inclusief deze zin.