16 maart 2017

Gemeentelijk Verkeers- en Vervoer Plan (GVVP) vastgesteld

Vanavond is het uitvoeringsprogramma van het gemeentelijk verkeer en vervoer plan (GVVP) vastgesteld. In het GVVP staat voor de jaren 2017-2021 aangegeven welke plannen er zijn op het gebied van verkeer en vervoer.

Het oude GVVP is vastgesteld zonder dat er voldoende middelen beschikbaar zijn gesteld. Daardoor konden veel zaken slechts gedeeltelijk of niet uitgevoerd worden. In dit GVVP zijn gelukkig de middelen en ambities in overeenstemming gebracht en is meer geld beschikbaar gesteld voor de uitvoering.

Het GVVP bevat een groot aantal mooie projecten. Zo is er veel aandacht voor de fietsveiligheid. Ook wordt er geïnvesteerd in de kwaliteit van wegen in het buitengebied. 

Wel is het jammer dat er veel gesproken wordt over de ambitie om het verkeer om het dorp heen te leiden, maar dat niet echt helder wordt hoe dat bereikt kan worden.

De SGP heeft samen met alle andere partijen een motie ingediend om ook verkeersmaatregelen te treffen op de Arnhemsebovenweg in Driebergen-Rijsenburg. Ook hebben wij een amendement mede-ingediend om de Koenestraat in Amerongen eerder aan te pakken.

Een motie, ingediend door D66, CDA en CU, om twee FTE vast in dienst aan te nemen kreeg onze steun. Dit omdat er sprake is van een structurele extra vraag naar mankracht om de uitvoering van dit GVVP te realiseren. Het is dan onnodig duurder en tevens getuigt het niet van goed werkgeverschap om dan tijdelijk personeel in te zetten.

VVD en BVH dienden een amendement om het budget voor de uitvoering van  het project ‘fietsveiligheid in het buitengebied’ te schrappen. De SGP heeft dit niet gesteund omdat het uitvoeren van alleen een onderzoek geen zin heeft, als er vervolgens geen geld beschikbaar meer is voor de uitvoering. Dát extra investeren in fietsveiligheid in het buitengebied noodzakelijk is, is voor ons geen vraag meer. Ditzelfde geldt voor een amendement van VVD, BVH en SP om het budget voor de uitvoering van het project fietsveiligheid op de Lekdijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede te schrappen.

De SGP heeft ook niet ingestemd met een door D66 ingediende motie om een fietspad van de toekomst te onderzoeken. De SGP vindt het belangrijk dat eerst gewerkt aan het op orde krijgen van het huidige fietsnetwerk, met de plannen uit het vastgestelde GVVP, alvorens allerlei ambitieuze plannen te bedenken.

De motie om de VRI's (verkeerslichten) op de kruising Hogesteeg / Hoofdstraat en Oranjelaan / Hoofdstraat in Driebergen uit te schakelen hebben wij niet gesteund. Er is inderdaad sprake van een verminderde doorstroming op de Hoofdstraat, maar de veiligheid is wel verbeterd. Verder wordt er momenteel nog veel geld gestoken in de software om de verkeerslichten te optimaliseren. De SGP vindt het dan ook niet verstandig om nu al de VRI's een tijdje uit te zetten en wacht liever de evaluatie van de herinrichting van de Hoofdstraat af. Dan zijn de effecten goed in beeld en is ook het moment om eventuele maatregelen te treffen.

Tenslotte kwam er een motie aan de orde die vroeg om maatregelen voor de Boswijklaan in Doorn. De SGP is van mening dat, gelet op de aard en de omvang van de problemen op de Boswijklaan, dit momenteel geen prioriteit heeft en zeker niet in het GVVP thuishoort.

Alles overziende wordt met dit gewijzigd vastgestelde GVVP een goede stap gezet om het verkeer in de Utrechtse Heuvelrug veilig in goede banen te leiden.