21 maart 2017

Besluitvorming toekomst overdekt zwemwater

Na diverse beeldvormende avonden met de inwoners en sportverenigingen van gedachten gewisseld te hebben over de toekomst van het zwemwater op de Utrechtse Heuvelrug, is er in de raadsvergadering van donderdag 13 maart een besluit genomen over dit onderwerp.

Over Zwembad De Zwoer waren wij het in de raad al gauw eens, deze moet openblijven. En dat volgens het voorstel van het college. De concessie hiervoor kan nu verlengd worden tot 2036. De SGP heeft dit dan ook van harte gesteund.

De situatie rond zwembad Woestduin ligt complexer.

Woestduin zal gesloten worden als we het raadsvoorstel ongeamendeerd aannemen.

De SGP had in de oordeelsvormende vergadering al aan gegeven dat zij de noodzaak ziet van het behoud van zoveel mogelijk zwemwater vooral voor bepaalde doelgroepen die het hard nodig hebben. Samen met het CDA en OPEN hebben we een amendement ingediend om Woestduin open te houden voor de periode van 2 jaar. In die tijd kan het college diverse zaken onderzoeken en met een nieuw en uitgebreider voorstel komen. De periode van 2 jaar is een bewuste keuze omdat voor die periode een incidentele dekking is. Een langere periode is volgens ons niet mogelijk, want dan is de dekking niet incidenteel, maar structureel geworden. De incidentele dekking was in het amendement geregeld. Een structurele dekking is niet voorhanden en deze bij het college neerleggen hoort volgens de SGP niet.

Ook D66 en SP dienden samen een amendement in. Zij wilde de concessies voor beide zwembaden met 5 jaar verlengen en intussen nadenken hoe nu verder en vooral de focus op nieuwbouw.

Nieuwbouw is geen optie:

• Minder vierkante meters zwemwater
  • Nog maar steeds één (decentraal) zwembad
  • Voorziet ook niet in de behoefte van sportclubs
  • Er blijft op de locatie van De Zwoer een slecht bruikbaar terrein achter onder de hoogspanningsmasten.
  • 5 jaar geen recht doet aan de langere periode van zekerheid die aan de inwoners geboden moet worden.

VVD, CU en BVH hadden ook een amendement ingediend om de concessie van Woestduin met 5 jaar te verlengen en dan ondertussen te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

• Echter ontbreekt het hier aan een structurele financiële dekking.
  • De investering van 5 jaar á € 100.000,- per jaar, verloren gaat als uit nader onderzoek blijkt dat het niet haalbaar is om Woestduin langer open te houden.

De periode voor nader onderzoek op een half jaar gesteld is.

• De concessie wordt nu gelijk voor 5 jaar aangegaan. 5 jaar is te kort om te investeren voor een ondernemer en dus wordt er naar verwachting de komende 5 jaar niets gedaan aan de bouwkundige staat. Als er een definitief besluit valt, zal er misschien geïnvesteerd worden en de subsidie zal ook wel omhoog moeten. Volgens de SGP moet je aan de voorkant investeren en niet eerst 5 jaar verloren laten gaan.

Tijdens de vergadering kwam er vanuit de griffie een tekstueel ordevoorstel dat een bredere samenvatting van de diverse amendementen was. Echter was daarvoor geen belangstelling.

De SGP heeft een amendement ingediend die al bij de griffie klaar lag. De inhoud daarvan was in de lijn van het memo wat de wethouder eerder deed uitgaan. Het betrof het verzoek om voor één jaar Woestduin open te houden en in die tijd te onderzoeken wat er nog mogelijk was. Echter ging dit amendement in de discussie ten onder.

Na een toelichting op en discussie over, de diverse amendementen heeft de wethouder zijn advies uitgebracht. De wethouder adviseerde eigenlijk alleen het laatste amendement (van de SGP) op basis van zijn memo. De overige ontraadde hij. Desgevraagd, door de SGP, zag de wethouder geen mogelijkheden om binnen het totale sportbudget van € 2,5 miljoen de benodigde financiële ruimte van € 100.000,- per jaar voor Woestduin te vinden. Ook na verwoedde pogingen en een overduidelijke hint waar volgens de SGP nog wel iets te vinden was, wilde de wethouder niet overstag gaan.

Voordat aan de stemming over de amendementen begonnen werd, heeft de SGP de letterlijke tekst van het ordevoorstel van de griffie alsnog ingebracht als amendement. De SGP zag op dat moment geen meerderheid voor één van de andere amendementen en wilde voorkomen dat er over een ongeamendeerd voorstel gestemd zou worden. In beide gevallen zou dan Woestduin gesloten worden. Dat wilde de SGP kostte wat kost voorkomen.

Na een hoofdelijke stemming over het vérstrekkendste amendement (VVD,CU en BVH), werd deze met meerderheid aangenomen. De SGP stemde tegen dit amendement, om de bovengenoemde redenen. De overige amendementen waren daarna niet meer nodig.

Voorafgaande aan de stemming over het geamendeerde voorstel, heeft de SGP een stemverklaring afgegeven.

‘Hoewel we blij zijn dat, met dit raadsvoorstel, De Zwoer voor langere tijd open blijft, en nu bij amendement Woestduin ook voor tenminste 5 jaar, zijn wij het fundamenteel oneens met de wijze waarop de financiële dekking voor Woestduin nog gerealiseerd moet worden. Echter gezien het belang van het open blijven en het ontbreken van een alternatief, zullen wij instemmen met het voorstel’

Wij hebben dan schoorvoetend ingestemd met het geamendeerde voorstel.