25 november 2015

Begroting 2016-2019

Deze week is de begroting voor 2016-2019 behanded. Tijdens de algemene beschouwingen heeft iedere partij zijn visie hierop gegeven. Namens de SGP heeft Gert-Jan van den Brink onderstaande tekst uitgesproken.

Mijnheer de Voorzitter,

Misschien heeft u iets meegekregen van Dankdag, afgelopen week? Als het niet in de kerk was, was dat misschien wel doordat hashtag Dankdag die week ook trending topic was op Twitter! Wij gebruiken dit medium niet veel, maar je wordt wel nieuwsgierig als je dit te horen krijgt. En warempel: er stonden behartigingswaardige woorden te lezen! Op Dankdag denk je in het bijzonder na over de weldaden die je het afgelopen jaar hebt mogen ontvangen. En als SGP-er pas je dat ook natuurlijk toe bij het terugkijken op de afgelopen tijd en het vooruitkijken in het kader van deze begrotingsbehandeling.

En als je dan beseft wat wij in deze gemeente nog allemaal mogen ontvangen en genieten past ons eigenlijk alleen maar ootmoed en dankbaarheid. Als u een beetje thuis bent in het Psalmboek zult u herkennen dat in deze omstandigheden vaak psalm 68 vers 10 wordt gezongen:

Geloofd zij God met diepst ontzag,
Hij overlaadt ons dag aan dag,
Met zijne gunstbewijzen!

We hopen, Voorzitter, dat u ondertussen begrepen hebt dat we als SGP bijzonder verheugd zijn dat we met zijn allen, en dan bedoel ik ook met name onze inwoners, ons college, onze ambtenaren en ons als raad, na bijna 10 jaar Utrechtse Heuvelrug, een evenwicht hebben gevonden. En dat niet alleen financieel, best wel belangrijk, maar ook onderling in het college en in de raad. Ook het ambtelijk smaldeel van onze gemeente ondergaat een fors aantal wijzigingen in de richting van het optimum.

Kunnen we dan achter over leunen en een beetje trots gaan zitten wezen op het bereikte resultaat? Absoluut niet! Zoals u net al hoorde is het woordje trots niet het juiste woord, want dat heeft een achterliggende betekenis van hoogmoed of grootsheid of hovaardig en die kwalificaties willen we ver van ons houden.

De SGP had in zijn verkiezingsprogramma als thema Keuzes maken en voor 2015 stond financiën daarin op de eerste plaats. De gemeente is daar al een heel eind mee, maar de laatste loodjes hebben we nog niet bereikt. Er is momenteel een kleine werkgroep actief bezig met structuur te brengen in onze financiële huishouding, de doorbelastingsmethodiek is aan verandering toe en transparantie in kosten en budgetstromen is hard wenselijk. We zien gelukkig dat daar door de betrokken afdelingen hard aan gewerkt wordt en het tussenresultaat geeft hoop.

Vandaaruit naar voren kijkend en met deze begroting in de hand geeft het de burger moed als dit het startpunt mag zijn voor 2016. Een gedegen verhaal, beknopt, ingebouwde scenario’s en nog sluitend ook. We horen graag van het college wat het commentaar is geweest van de Provincie op deze begroting.

Met betrekking tot die scenario’s én met de opmerking over de doorbelasting in het achterhoofd hebben we een motie samengesteld met als tweeledig doel een verlaging van de OZB verhoging, (Ja! U hoort het goed) van 2,5% naar 0,9% in 2016 met als gelijktijdig dekkingsmiddel het uitbesteden van het onderhoud van de begraafplaatsen. Die 0,9% komt niet uit de lucht vallen, maar is gebaseerd op het algemeen geaccepteerde prijs index cijfer, met als bijnaam de HICP. In eerste instantie wilden we een amendement indienen, maar dat zou het college onder een oneigenlijke druk zetten en hebben nu een motie voorbereid, die hetzelfde beoogt, maar niet de begroting zelf aantast. Ons voorstel is ook om deze index toe te passen voor de jaren daarna, want dat is realistischer dat te rekenen met 0%, zoals het college nu heeft gedaan. Tevens is de dekking op basis van uitbesteed begraafplaats-onderhoud een stimulans voor het college daar in 2016 werk van te maken.

Mijnheer de Voorzitter,

resumerend zijn we dus dankbaar
aan de vooravond van ons jubileumjaar,
maken tegen de OZB verhoging bezwaar,
maar leveren verder deze keer geen commentaar.

Gods zegen gewenst over het tiende gemeentejaar!