28 december 2017

Bedrijventerrein Leersum

Al jarenlang is er sprake van de ontwikkeling van een bedrijventerrein tussen Amerongen en Leersum. Bedrijven uit de dorpskernen kunnen dan verplaats worden naar het bedrijventerrein en op de vrijkomende plekken kunnen dan woningen gebouwd worden. Een meerderheid van de raad heeft op 31 oktober 2013 ingestemd met deze ontwikkeling en het bestemmingsplan vastgesteld. De rechter heeft het bestemmingsplan in 2015 vernietigd. Daarmee is het college aan zet om het bestemmingsplan te herstellen.

Vorige week werd een motie van VVD, Open, SP, BVH en CU aangenomen, waarmee het college verzocht wordt om te stoppen met deze ontwikkeling. Dit terwijl de VVD in 2013 nog instemde met het bestemmingsplan. Tegelijkertijd diende het CDA een motie in om de voorwaarden van deze ontwikkelin (inclusief de eis van de gemeenteraad om de volkstuinen  te verplaatsen) juist te handhaven. Deze motie hebben wij mede ingediend.

De achtergrond van onze inbreng en onze keuze om de motie van het CDA mede te ondertekenen en de motie van de andere partijen af te wijzen is dat wij het van het grootste belang achten dat wij als politiek consistent en betrouwbaar zijn. Evenzeer zoals ons bestuur dat dient te zijn. Wij willen een betrouwbare overheid zijn waar zowel onze contractpartijen als onze burgers en ondernemers van op aan kunnen.

Dat betekent ook dat in deze gevallen van zakelijke aard de minderheid bij een eerder genomen besluit door de raad zich bij het eerder genomen besluit van de raad neerlegt. Dit in plaats van het eigen standpunt in een lopende zaak te wijzigen, zonder gedegen onderbouwing waaruit blijkt dat bijvoorbeeld veranderde omstandigheden een wijziging van standpunt rechtvaardigen.

Als wij als bestuur en raad te allen tijde achter een eerder genomen besluit blijven staan hoeven ondernemers niet onzeker te zijn, maar weten ze altijd waar ze aan toe zijn.

In plaats van het besluit te herzien doordat men aan de haalbaarheid twijfelt is het ons inziens beter om de eisen richting de ontwikkelaar aan te scherpen door een termijn te stellen waarop de randvoorwaarden gerealiseerd dienen te zijn. Om deze reden en om duidelijkheid te geven over de versoepelde randvoorwaarde van de provincie aangaande de volkstuinen hebben wij gemeend de partijen te laten weten dat de verplaatsing van de volkstuinen een harde eis van de raad blijft.

Dat zal de ontwikkelaar in actie doen komen of als de ontwikkelaar daar geen kans voor ziet zal deze zelf de ontwikkeling als onhaalbaar doen verklaren.