6 juli 2015

Algemene beschouwingen kadernota 2016-2019

Maandag 29 juni en donderdag 2 juli hebben de algemene beschouwingen met betrekking tot de kadernota 2016-2019 plaatsgehad. Namens de SGP sprak Gert-Jan van den Brink onderstaande beschouwing uit.

Mijnheer de Voorzitter,

Het is misschien één van de laatste keren dat we hier in levende lijve onze algemene beschouwingen uitspreken. Niet schrikken, volgende keer doen we het virtueel. Via internet en op het moment dat u dat schikt. Vakmensen noemen dat “On Demand”. Kijk maar op twitter: u krijgt daar de uitslagen van raadsvergaderingen sneller door dan als je er bij zit; wil je een product van het gemeenteloket? Doe maar in je virtuele boodschappenmandje en betaal met iDeal en klaar is Kees. Ook de raadsleden worden voorzien van elektronische middelen om te kunnen stemmen, uiteraard na een kleine wetswijziging, zodat ze niet meer verplicht op hun zetel hoeven te zitten om mee te mogen doen. Gewoon je DigiD invoeren, het juiste raadsvoorstel kiezen en voor of tegen klikken. Er is zelfs een mogelijkheid een stemverklaring in te geven van maximaal 140 tekens…..

We zullen moeten toegeven dat dit allemaal kan, maar willen we dit ook? Bereiken we hiermee dat een Wajonger weer werkt, een AOW-er wonen kan en een mantelzorger geholpen wordt? Wat bedoelen we hiermee? Hebben we de juiste Focus?
Het college heeft een voorzet gedaan in de Kadernota die we vandaag bespreken en ons een Focus aangereikt en we mogen als Raad dit besluiten, zodat we een basis hebben voor de begroting. Nu is het voordeel van deze volgorde van handelen dat TIJDIG de kaders in beeld kunnen komen, zodat ons college en haar ambtenaren vooraf rekening kunnen houden met de Focus van de Raad. We kunnen u al wel verklappen dat de focus van het College en die van de SGP niet veel van elkaar verschilt. Het is echter wel belangrijk waar de klemtoon wordt gelegd of met andere woorden: handel op basis van zorgvuldig afwegen.
In deze kadernota wordt veel nadruk gelegd op het stabiliseren van onze huishoudboekje en ja, zodra je netto schuldquote lijkt op die van een bepaald land in Zuid Europa moet je alle zeilen bijzetten om dat beheersbaar te krijgen. Onze complimenten daarom dat in een periode van nog geen twee jaar het er gewoon een stuk beter uitziet. We hadden het net over zorgvuldig afwegen: dat moet je BLIJVEN doen, ook als het beter gaat of liever gezegd minder slecht. Minder schuld is niet hetzelfde als meer in kas. Echter is er ontegenzeggelijk veel werk gemaakt van betrouwbare financiële gegevens en is veel realisme in de cijfers aangebracht.

De SGP begrijpt dat dat nodig is in deze tijd, maar acht het toch essentieel dat een aantal punten uit ons raadsprogramma meer aandacht nodig hebben. We stellen voor om de tijd tijdens deze kadernota en de begrotingsbehandeling te gebruiken om dekking te vinden in het gezamenlijk amendement met een aantal andere partijen. We gunnen het de opsteller van dit amendement dat naar voren te brengen.
Tenslotte, MdV, de SGP zou de SGP niet zijn als we niet in deze algemene beschouwingen ook de ernst van deze tijd nadrukkelijk noemen. Mogen we hopen dat ook de komende periode een gezegende periode mag zijn. Een periode waarin we oplossingen mogen vinden voor onze dilemma’s op velerlei gebied, of het nu de zorg is voor onze naaste, een oplossing voor de Koenestraat of tevredenheid bij onze ondernemers is!
We begonnen zojuist met een vooruitblik, maar moeten ook zeggen dat, als we terugkijken, mogen terugzien op een druk, maar enerverend jaar: veel werk verzet door ons ambtenarenkorps op vele terreinen, een college met zweet op het voorhoofd en een raad die zichzelf opnieuw aan het uitvinden is, alles ten bate van onze gemeente. Voor mijn functie binnen een Bank maar ook voor deze binnen de gemeente hebben we de eed afgelegd, mag ik die deze keer met Uw welnemen op een andere manier uitspreken: Zo waarlijk helpe ons God Almachtig. Deo Volente!
Ik dank u.

Een overzicht van de uitkomsten vindt u hier en de vergadering kunt u hier terug luisteren.