9 maart 2018

Aanbesteding openbare verlichting

Na een moeizaam besluitvormingsproces is donderdagavond het raadsvoorstel aanbesteding openbare verlichting aangenomen. U kunt hier onze inbreng uit de oordeelsvorming teruglezen.

Na een extra informatie bijeenkomst bleek dat, in tegenstelling tot wat eerder gedacht werd, wel een mogelijkheid was om op een later moment nog een besluit te nemen over zogeheten slimme lantaarnpalen.

Doormiddel van een bijna raadsbreed ingediend amendement hebben we daarom kunnen regelen dat de raad zich na de aanbesteding nog kan uitspreken over extra toepassingen die niet het licht betreffen. Daarmee krijgen we de tijd om een goede afweging te kunnen maken over de effecten van bijv. wifi en 5G op lantaarnpalen.

Hoewel het proces niet bepaald vlot verliep, is het een goede zaak dat dit voorstel is aangenomen. Want wat ons betreft is het hoog tijd voor vervanging en verduurzaaming van de openbare verlichting.